Invester i dine ansatte og nedbring sygefraværet i din institution

Sæt sundhed og forebyggelse på en fælles dagsorden
og skab en sund og robust arbejdsplads

De fleste ledere kender til presset ved højt sygefravær, som gør det svært at få hverdagen til at hænge sammen. Det påvirker arbejdsglæden blandt alle i gruppen, teamet eller organisationen. Dette medfører ofte en risiko for øget sygefravær og en belastning af de restende medarbejdere. 

De seneste par år med corona har været yderst udfordrende. De almindelige daglige rutiner blev ændret pga. særlige restriktioner - mindre kontakt med forældre, mange flere nye arbejdsopgaver og ikke mindst det psykiske pres. Opstår der en lignende situation til efteråret, skal vi være parate.

Efterår og vinter byder typisk på mange virusinfektioner. I kan derfor allerede nu styrke jeres mentale og fysiske immunforsvar.  I kan tilmed skabe mere mentalt overskud til at stå imod forandringer og en omskiftelig hverdag.

Sygefraværet mindskes, når I aktivt tager arbejdet med forebyggelse i egne hænder. Det giver mere overskud i hverdagen, samt sunde og robuste ansatte. Når I støtter hinanden i fællesskab, er det lettere at komme i mål.

Vi har løsningen til dette!

Vi hjælper og inspirerer institutioner med at mindske
sygefravær og skabe nye sunde vaner!



7 trin til mindre sygefravær og mere mentalt overskud

Et målrettet forløb, der styrker de ansattes mentale og fysiske immunforsvar 
og giver grobund for en hverdag med mere overskud.

  • Opskriften på mere mentalt overskud og et stærkere immunforsvar
  • Individuel adgang til 7 online-moduler + 2 bonus moduler
  • Modulerne frigives et af gangen over 14 uger
  • Fleksibelt og let tilgængeligt uanset lokation
  • Letforståeligt for alle
  • Indeholder små videoer, test dig selv, refleksionsmateriale og bonusmateriale
  • Mulighed for at skabe fællesskab om en sundere hverdag

Læs herunder om hvad hvert modul indeholder

PAS PÅ DIG SELV OG HOLD AF HVERDAGEN
En hektisk hverdag med mange forskelligartede problemer giver grobund for stress og mistrivsel. Det skal vi undgå. Det kan være alt fra opgaver som kræver hurtig handling, grublerier, utilstrækkelighed og for stor arbejdsbyrde, hermed følelsen af aldrig at nå i mål med opgaverne. Det kan gøre, at arbejdsmoralen daler. Måske genkender du det på din arbejdsplads?

For nogle ansatte er det et grundvilkår, og her handler det om at finde løsninger til, hvordan vi håndterer det på sund måde. Vi præsenterer redskaber til at øge din trivsel, når tingene spidser til og hverdagen bliver hektisk. Du kan selv være med til at gøre en forskel.

SKAB MENTALT OVERSKUD
Det er muligt at skabe mentalt overskud, ved målrettet at sætte fokus på vores tanker og vaner. Gode vaner danner rammen om et godt liv. Ingen mennesker kan leve uden vaner. Vaner er vigtige for at holde sammen på tilværelsen. De fleste kender begreber som "at have en rygrad som en regnorm" og "jeg bliver sulten, bare du nævner ordet slankekur". Ændring af vaner er ofte forbundet med ubehag og begrænsninger. Vi er tilbøjelige til først at lave ændringer, når vi har fået sat stolen for døren. Vi sætter fokus på at gøre vaneændringer mulige.

Desværre oplever nogen at stå et sted i livet, hvor de ikke har det godt. De er ikke tilfredse med livet og længtes efter at gøre noget der føles meningsfuldt. Vi sætter i dette modul fokus på meningsfuldhed. Fordelen ved dette fokus, er at du bliver mere opmærksom på, hvordan du har det. Vi giver nogle gode bud til reflektion og til at arbejde med at opnå et meningsfuldt liv med nye gode vaner.

BOOST DIT IMMUNFORSVAR
Vi ved alle, hvor frusterende det er på skift at blive lagt ned af sygdom. Det gør, at når din kollega lægger sig, så skal du løbe hurtigere. Du er på den måde mere belastet og udsat for selv at blive syg. 

Heldigvis er det muligt selv at forebygge, ved løbende at styrke dit immunforsvar, for at blive mindre ramt af sygdom. Hvis sygdommen alligevel skulle ramme, kan din krop lettere bekæmpe sygdommen og øger muligheden for, at du bliver hurtigere rask. Du kan derfor lære, at forstå hvordan dit immunforsvar fungerer, og hvordan den kan blive din vigtigste ven.

PÅVIRK DIT LIV MED SUND KOST
De fleste menneske har svært ved at leve alt for stringent, når det handler om kosten. Vi har fokus på, at skabe balance mellem sund mad og afvigelser. Når du spiser sund og nærende mad i god kvalitet det meste af tiden, er der plads til at nyde "det forbudte" med god samvittighed. Alt med måde. Vores mad indeholder ikke længere de samme gode næringsstoffer som i gamle dage af flere årsager. Dertil spiser mange danskere forarbejdede fødevarer uden at vide det. Det betyder, at vores mad mangler mange af de vigtige næringsstoffer som for eksempel vitaminer og mineraler. Vi giver dig viden om, hvordan du kan sammensætte din basiskost, så du føler dig sund, næret og mæt samtidig med, at du støtter din krop til et langtidsholdbart liv.

Vi vil derudover også sætte fokus på snack-vaner og hygge-kultur.

GØR OP MED SNACK-KULTUREN
Snack-vaner er ofte forbundet med kage, chokolade, slik og andre sukkerholdige sager eller den ekstra kop kaffe for at holde sig kørende. Der er ingen tvivl om, at snack-kultur danner ramme om hygge og fælleskab. Dog glemmer vi de negative konsekvenser, det kan have. Lad os inspirere af sukkerpolitik i børnehøjde.

Ofte er der tale om dårlige vaner, der fastholder os i snack-kulturen. Disse vaner skaber et svingede blodsukker, som først giver et kortvarig kick, for derefter at falde drastisk og gøre os uoplagte og ukoncentrerede. 

Heldigvis er det muligt at ændre disse vaner og skabe alternativer, så vi kan bevare hygge og fællesskab, men samtidig holde et godt stabilt energiniveau dagen lang.

ALT BEVÆGELSE ER BEDRE END INGEN Generelt bevæger vi danskere os for lidt. Manglende bevægelse har konsekvenser for vores vægt, kondition og ikke mindst vores generelle helbred - kort sagt det påvirker vores sundhed negativt. Der er flere fordele ved at få pulsen op hverdag. Blandt andet styrkes dit hjerte, lunger, muskler og dit generelle energiniveau. Det giver dig en bedre kropsfølelse, stærkere krop og frigiver lykkehormoner, som styrker dit mentale velbefindende. Det er afgørende for at minimere risici for nedslidning, skader, eventuelt stress/depression og anden sygdom.

Du får inspiration til gode øvelser der styrker din krop og din mobilitet, som er forudsætningen for at lave mere motion/bevægelse med mindre risiko for skader.

En anden positiv sidegevinst af daglig bevægelse er mere energi og overskud til familie og fritid.

GOD SØVN ER ALTAFGØRENDE
God søvn er desværre en mangelvare. Mange danskere sover dårligt om natten. De har svært ved at falde i søvn, vågner flere gange i løbet af natten og får derfor for lidt sammenhængende søvn. Det kan der være flere grunde til, det kan skyldes de vaner, vi har inden sengetid fx fra blåt lys fra skærme, kaffe og sukker for sent på dagen eller snacks efter aftensmaden. Det resulterer i, at søvnen påvirkes blandt andet pga. manglende søvnhormon. 

Når vi sover nulstiller og oplader både krop og hjerne til en ny dag. Ved at optimere din søvn, giver du din krop de bedste betingelser for reparation i løbet af natten. Du vil også lære hvordan du påvirker din nattesøvn allerede fra du står op, samt hvordan din vejrtrækning kan hjælpe dig til en bedre søvn. Gevinsten er, at du vågner mere veludhvilet, og derfor har mere overskud og energi.

BONUS MODUL
De fleste kender til frustationer med syge børn. Ikke kun ens egne, men også børnebørn eller kollegaens. Konsekvenserne af syge børn rammer alle.

Børnenes immunforsvar dannes i løbet af de første leveår. Vi skal derfor huske, at fokusere på støtte dem igennem det så godt vi kan. Vi er gode til at fokusere på vores egen sundhed, men ofte bliver vi i tvivl om, hvordan vi støtter børnenes sundhed bedst. 

I dette modul sættes der fokus på, hvordan du kan støtte dit barns immunforsvar og hvad der kan gøres, når sygdom rammer.

BONUS MODUL
Som ekstra bonus har vi samlet viden om de vigtigste kosttilskud, som du kan bruge til at styrke dit immunforsvar. Dertil har vi lavet et mini husapotek, du kan slå op i, hvis du bliver ramt af sygdom, så du kan støtte din krop til at komme hurtigere på benene igen. 

Ønsker du at vide mere om forløbet - skal du ikke holde dig tilbage med at kontakte os.