Invester i dine ansatte og nedbring sygefravær

Sæt sundhed og forebyggelse på fælles dagsorden for at skabe en sund og robust arbejdsplads.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at de seneste par år med corona har været yderst udfordrende. De almindelig daglige rutiner blev ændret pga. særlige restriktioner med isolation, mere hjemmearbejde, mindre social kontakt med kolleger på kontoret, planlægning af online-møder og lignende. Det har for mange virksomheder gjort det svært, at få tingene til at hænge sammen og givet økonomien et knæk.

Vi må forberede os på, at opstår en lignende situation til efteråret, skal vi allerede nu styrke os mentalt, som fysisk.

Vi mindsker sygefraværet, når vi aktivt tager arbejdet med forebyggelse i egne hænder. Det giver mere overskud og flere hænder i dagligdagen. Når vi gør det i fællesskab, er det lettere at komme i mål.

Vi har løsningen til dette!

Vi hjælper og inspirerer virksomheder med at mindske sygefravær og skabe nye sunde vaner!



10 trin til mindre sygefravær og mere arbejdsglæde

Et målrettet forløb der styrker de ansattes sundhed og giver grobund for en hverdag med mere arbejdsglæde.

Forløbet består af:

  • Opskriften på mere arbejdsglæde og et stærkere immunforsvar
  • 10 online-moduler med individuel adgang
  • Fleksibelt og let tilgængeligt uanset lokation
  • Letforståeligt for alle
  • Indeholder små webinarer, refleksionsspørgsmål og bonusmateriale
  • Mulighed for at skabe fællesskab om en sundere hverdag

Læs herunder om hvad hvert modul indeholder

I dette modul introduceres, hvad du kan forvente af hele forløbet. Vi vil her komme med råd og ideer til hvordan forløbet skal gribes an, og hvordan du allerede kan gå i gang med, at integrere de gode vaner fra start.

Forløbet er fleksibelt, således at du kan se det fra sofaen, på farten, i en pause eller hvor du end befinder dig, samt mulighed for at tilgå materialet i eget tempo og præcis når det passer.

Indeholder 10 online-moduler. Hvert modul består af en introduktion, refleksionsspørgsmål, små videoer og et webinar, samt andet materiale om de forskellige emner.

Modulerne frigives et af gangen. Du har herefter 14 dage til at få læst materialet, taget testen og måske afprøvet en opskrift eller to.

Er du det rigtige sted i dit liv? Næres du af dit arbejdsliv? Mærker du glæde når du vågner om morgenen? Det er individuelt hvad der kendetegner et meningsfyldt liv. 

Desværre oplever nogen at stå et sted i livet hvor de ikke har det godt. De er ikke tilfredse med livet og længtes efter at gøre noget der føles meningsfuldt. Vi sætter i dette modul fokus på meningsfuldhed. Fordelen ved dette fokus, er at du bliver mere opmærksom på hvordan du har det. Vi giver nogle gode bud til reflektion og til at arbejde med at opnå et meningsfuldt liv med nye gode vaner.

En hektisk hverdag med mange forskellige artede problemer giver grobund for stress og mistrivsel. Det skal vi undgå. Det kan være alt fra opgaver som kræver hurtig handling, grublerier, utilstrækkelighed og for stor arbejdsbyrde, hermed følelsen af aldrig at nå i mål med opgaverne. Det kan gøre, at arbejdsmoralen daler. Måske genkender du det på din arbejdsplads?

For nogle ansatte er det et grundvilkår, her handler det om at finde løsninger til hvordan vi håndterer det på sund måde. Vi præsenterer redskaber til at øge din trivsel, når tingene spidser til og hverdagen bliver hektisk. Du kan selv være med til at gøre en forskel.

Det er muligt at skabe mentalt overskud, ved målrettet at arbejde med forbedring eller skabe nye gode vaner. Gode vaner danner rammen om et godt liv. Ingen mennesker kan leve uden vaner. Vaner er vigtige for at holde sammen på tilværelsen.

De fleste vaner er til at få øje på. Det er dog ofte nemmest at se andres vaner, særligt de irriterende vaner. De fleste kender begreber som at have en rygrad som en regnorm, jeg bliver sulten bare du nævner ordet slankekur. Ændring af vaner er ofte forbundet med ubehag og begrænsninger. Derfor foretager de færreste mennesker, frivillige vaneændringer. Vi er tilbøjelige til, først at lave ændringer, når vi har fået sat stolen for døren, er ved at dø eller oplever traumatiske ting. Vi sætter fokus på at gøre vaneændringer mulige.

Vi ved alle, hvor frusterende det er på skift at blive lagt ned af sygdom. Det gør, at når din kollega lægger sig skal du løbe hurtigere. Du er på den måde mere belastet og udsat for selv at blive syg. 

Heldigvis er det muligt selv at forebygge, ved løbende at styrke dit immunforsvar, for at blive mindre ramt af sygdom. Hvis sygdommen alligevel skulle ramme, kan din krop lettere bekæmpe sygdommen og øger muligheden for at du bliver hurtigere rask. Du kan derfor lære, at forstå hvordan dit immunforsvar fungerer og hvordan den kan blive din vigtigste ven.

De fleste menneske har svært ved at leve alt for stringent, når det handler om kosten. Vi har fokus på, at skabe balance mellem sund mad og afvigelser. Når du spiser sund og nærende mad i god kvalitet det meste af tiden er der plads til at nyde "det forbudte" med god samvittighed. Alt med måde. Vores mad indeholder ikke længere de samme gode næringsstoffer som i gamle dage af flere årsager. Dertil spiser mange danskere forarbejdede fødevarer uden at vide det. Det betyder, at vores mad mangler mange af de vigtige næringsstoffer som for eksempel vitaminer og mineraler.

Vi giver dig viden om hvordan du kan sammensætte din basiskost, så du føler dig sund, næret og mæt, samtidig med at du støtter din krop til et langtidsholdbart liv.

Snack-vaner er ofte forbundet med kage, chokolade, slik og andre sukkerholdige sager eller den ekstra kop kaffe for at holde sig kørende. Det er ingen tvivl om, at snack-kultur danner ramme om hygge og fælleskab. Dog glemmer vi de negative konsekvenser det kan have. Lad os inspirere af sukkerpolitik i børnehøjde.

Ofte er der tale om dårlige vaner der fastholder os i snack-kulturen. Disse vaner skaber et svingede blodsukker, som først giver et kortvarig kick, for derefter at falde drastisk og gøre os uoplagte og ukoncentrerede. 

Heldigvis er det muligt at ændre disse vaner og skabe alternativer, så vi kan bevare hygge og fællesskab, men samtidig holde et godt stabilt energiniveau dagen lang.

Generelt bevæger vi danskere os for lidt. Manglende bevægelse har konsekvenser for vores vægt, kondition og ikke mindst vores generelle helbred - kort sagt det påvirker vores sundhed negativt.

Der er flere fordele ved at få pulsen op hverdag. Blandt andet styrkes dit hjerte, lunger, muskler og dit generelle energiniveau. Det giver dig en bedre kropsfølelse, stærkere krop og frigiver lykkehormoner, som styrker dit mentale velbefindende. Det er afgørende for at minimere risici for nedslidning, skader, eventuelt stress/depression og anden sygdom.

En anden positiv sidegevinst af daglig bevægelse er mere energi og overskud til familie og fritid.

God søvn er desværre en mangelvare. Mange danskere sover dårligt om natten. De har svært ved at falde i søvn, vågner flere gange i løbet af natten og får derfor for lidt sammenhængende søvn. Det kan der være flere grunde til, som kan skyldes de vaner vi har inden sengetid fx fra blåt lys fra skærme, kaffe og sukker for sent på dagen eller snacks efter aftensmaden. Det resulterer i, at søvnen påvirkes blandt andet pga. manglende søvnhormon.

Når vi sover nulstiller og oplader både krop og hjerne til en ny dag. Ved at optimere din søvn giver du din krop de bedste betingelser for reparation i løbet af natten. En af gevinsterne ved det er, at du vågner mere veludhvilet, og derfor har mere overskud og energi.

De fleste kender til frustationer med syge børn. Ikke kun ens egne, men også børnebarn eller kollegaens. Konsekvenserne af syge børn rammer alle.

Børnenes immunforsvar dannes i løbet af de første leveår. Vi skal derfor huske, at fokusere på støtte dem igennem det så godt vi kan. Vi er gode til at fokusere på vores egen sundhed, men ofte bliver vi i tvivl om hvordan vi støtter børnenes sundhed bedst. 

I dette modul sættes der fokus på, hvordan du kan støtte dit barns immunforsvar og hvad der kan gøres når sygdom rammer.

Ønsker du at vide mere om forløbet - skal du ikke holde dig tilbage med at kontakte os.